Everything about you - kapitel 13

"Where's Alexander?" Tess såg sig omkring och tittade sedan leendes på mig och mamma.
"Oh, he's with his grandmother, he's staying over the night at her place, we have a lot to do tomorrow, so he can't be home then. We're gonna pick him up tomorrow at.. half past 3 pm I think" Mamma log snabbt och gick in i köket. Jag grimaserade efter Joe som var påväg ner till studion, och sedan gick jag in till köket efter Tess, som bara skakade på huvudet och tittade frågande på mig. Jag log svagt och viskade till henne att jag skulle förklara senare, och att det var en lång historia.


Bild 1: Maya Bild 2: Studion Bild 3: Vardagsrummet

Nästa dag vakande jag en timme före mitt alarm ringde. Jag gav Tess en försiktig blick, och när jag såg att hon fortfarande sov, smög jag tyst upp ur sängen. Jag drog snabbt på ett par shorts och ett linne men lät håret hänga löst ner på ryggen. Jag kvävde en gäspning och tittade ut genom förnstret. Det var grått, och dimmigt. Vad var klockan egentligen? Jag tog upp mobilen från sängbordet och såg att den visade halv 9. Jag suckade tyst och skakade på huvudet. Trots att jag gäspade, så var jag klarvaken.

När jag kom ner till köket var det knäpptyst. Inte en själ var vaken och det enda som hördes var köksklockans tickande, och det eviga regnet som smattrade mot fönstrena. Jag suckade och såg mig omkring i hallen. Vad fasen skulle jag göra nu då? Helt ensam i åtminstone en och en halv timme till. Jag stod en stund och tänkte innan jag slog på tv:n på låg volym och la mig i soffan och tittade upp i taket. Jag gav Joe's gitarrer, som hängde på en av väggarna i vardagsrummet, en drömmande blick och suckade tyst för mig själv. Musiken hade alltid varit min passion, och jag älskade att skriva låtar och spela gitarr, piano och att sjunga. Jag hade inte gjort det på länge, och jag saknade det verkligen. Jag suckade igen och satte mig upp. Jag var rastlös och pigg, och det fanns ingenting att se på såhär tidigt på morgonen. Jag trummade med fingrarna en stund på vardagsrums bordet och såg mig omkring i rummet efter nånting att göra. Jag fick plötsligt syn på pianot som Joe hade köpt för några dagar sedan. Joe hade fått det stämt, så det var helt spelklart. Jag log för mig själv och tassade försiktigt fram till det. Jag såg på det en stund och satte mig sedan på pallen. Mamma hade lärt mig och min bror att spela när jag vi var små, vilket jag var väldigt tacksam över. Jag svalde när bilden av Marcus leende ansikte dök upp i mitt huvud. Trots att det hade gått 5 år sedan han dog, tänkte jag på honom varje dag. Hans leende lämnade aldrig mitt synfält, och jag kunde fortfarande minnas hur det kändes att krama honom, jag kände hur det högg till inom mig och drog snabbt efter andan. Jag stängde ögonen när jag kände en tår som rullade ner för kinden. Jag fick inte gråta. Det var det sista han hade sagt åt mig innan hans ögon hade stängts för sista gången. Jag drog ett djupt andetag och började sedan spela Avril Lavinge's "When you're gone" som var en av mina älsklingslåtar, och som påminde mig om min bror. 
 *Lyssna gärna på låten och dissa bloopern i slutet.
Jag pustade ut och log svagt när jag var klar. Trots att låten fick mig att gråta, varje gång, gjorde den mig ändå lite gladare, om man nu kunde vara glad och ledsen på samma gång. Jag log genom tårarna som nu strömmade ner för mina kinder.
Plötsligt hörde jag ett ljud som fick mig att hoppa till. Jag vände mig om och såg Joe, som stod och klappade händer och mamma som stod och tittade på mig med tårfyllda ögon. Jag bet mig i läppen och såg på henne, och sedan på Joe som log svagt.
"Mom, Joe.. why are you..?" Jag tittade osäkert på dem och reste mig sedan upp från pianot.
"Helen woked me up and told me to go out in the living room cause she said that she heard someone play the piano, so I did and..."
"And you found me..." Han log och nickade mot mig. Jag suckade och svalde.
"I'm sorr..."
"Maya, you're really talented, why haven't you told me that you could play? I bet you can sing too" Han gick fram till mig och gav mig en kram. Jag ryckte på axlarna och tittade upp på honom. 
"I guess i'm not brave enough" Jag fällde ner blicken och suckade. Jag kände hur Joe tittade på mig och log.
"No, don't even try to talk me into it, i'm not going to sing for you. I know that's what you want, but i'm not doing it. End of discussion" Jag såg upp på Joe med bestämd blick, och kände hur han släppte taget om mig.
"Okay, I understand" Han nickade och la en arm om mammas axlar. Plötsligt knackade det på dörren. Jag gav Joe en undrande blick och gick till dörren. Var dom redan här? Jag log chockat när jag fick syn på Louis leende ansikte rakt framför mig. Jag låste upp dörren och log åt dem.
"Welcome guys, you wanna come in? It's pretty rainy outside.." Jag log sött och alla brast ut i skratt.
"It is indeed, yes please, we'd love to" Liam log och blinkade till mig.
"I'm gonna get you some towles, I'll be back in a minute... " Jag sprang snabbt upp för trappan och in i vårt gemensamma badrum. Jag rotade snabbt fram 5 stycken mellanstora badlakan ur skåpet, och gick sedan ut till dem igen. På vägen ut från badrummet sprang jag på Tess, som nyss hade vaknat och bar på en hög med kläder och en handduk.
"Godmorgon sömntuta, sovit gott?" Jag log och såg hur Tess gäspade och tittade nyvaket på mig, och sedan ner mot hallen.
"Har vi gäster?" Hon gäspade igen och höjde ena ögonbrynet när hon kollade på mig. Jag nickade och log.
"Men gå du och duscha, frukosten är klar då du kommer ner" Jag gav henne en kram och föste in henne i badrummet. Hon ryckte på axlarna och log flummigt mot mig. Jag skakade roat på huvudet och fortsatte ner för trappan. Hon var så söt, Tess var verkligen inte den morgonpigga typen.

När jag kom ner igen såg jag hur killarna och Joe stod och pratade. Jag log brett och slängde en av handdukarna till Louis, den andra till Niall, och Liam, Zayn och Harry. De log tacksamt och torkade sig i nacken och sitt hår. Jag log och tittade på Nialls blonda hår, som nu spretade åt alla håll efter att han torkat sig snabbt.
"Looking good Nialler" Han flinade och log sedan sådär sött som bara han kunde. Jag log tillbaka och gick fram till honom. Jag började fixa lite med hans hår så att det såg hyfsat okej ut, och gav honom sedan en kram. Jag log när han la armarna runt min midja och kände hur det pirrade i magen då han nuddade min hals försiktigt med sina läppar. Louis och Liam började bus vissla och fjanta på en gång och jag log brett och himlade med ögonen åt dem.
"So, how long have you two been dating?" Jag vände mig snabbt om och såg på Joe som tittade på Niall och mig med svårtolkad blick. Jag skakade på huvudet och tittade irriterat på honom.
"Umm, it's not like that we're..."
"It's not your business, I decide who I'm dating, and neither you nor mom have something to say about it" Jag gav honom en vass blick och såg hur han skakade svagt på huvudet åt mig.
"Right, I was just asking... so boys, I guess you're pretty eager to start? Let's go, there's a lot to do today" Han tittade allvarligt på killarna som nickade instämmande och började röra sig ner mot studion.
Jag och Niall stod kvar en stund vid dörren och tittade på varandra. Vi var tyst en stund, men det var en behaglig tystnad.
"You don't know how much I've missed you... How was Sweden?" Jag svalde och kramade honom igen. Jag kände hur han smekte mitt hår och log.
"Actually I do, cause' iv'e missed you more.. Ask Liam if you don't belive me. Stockholm was awesome, a little crazy though haha" Jag log och tittade på honom.
"You have to tell me later, but I think you should go down now, they're probably waiting for you. And Niall?" Jag gav honom en kyss på kinden och log.
"Yeah, see ya in a couple of hours" Han blinkade och gick mot källaren. Niall vände sig om och gav mig ett snabbt leende, som jag besvarade, innan han gick ner till Joe och de andra killarna.

En stund senare när jag satt vid pianot och spelade en liten bit som jag kompositerat själv på 10 minuter, hörde jag hur Tess kom ut från köket med ett glas mjölk i handen. Hon log mot mig och satte sig i soffan och lyssnade på stycket som jag satt och plingade på.
"Vem var det som kom förresten?" Hon tittade undrande på mig och gäspade.
"Ingen speciell, bara Joe's klien..." Plötsligt hostade Tess till och spärrade upp ögonen och stirrade ut mot hallen.
"Oh my god...iiihh! Det här händer inte..." Hon drog efter andan och jag kollade dit. Zayn kom precis upp för trappan och vinkade mot oss, och log så hans vackra tänder syntes.
"Hello Maya, vas happenin?" Han log igen och tittade lite nyfiket på Tess. Jag log när jag fick se Tess min och höjde ena ögonbrynet åt henne. Hon satt som förstenad i soffan och tittade  på Zayn, som växlande såg mig och på henne.
"Hi Zayn, oh not much, as you can see. How's it going down there?"
"Great, we've just finsihed the first song, and it sounds really good, we're so excited to let our fans hear what we have been working with these months" Han log snett och sneglade på Tess.
"Oh, how rude of me, Zayn, this is my cousin Tess from Sweden, she's a really big fan of your music, and she adores you" Jag blinkade och såg hur Tess rodnade och reste sig upp från soffan.
"Kan du sluta skämma ut mig, snälla?" Jag lipade åt henne och log snett mot Zayn som tittade undrande på oss.
"English please?" Zayn log mot Tess, som rodnade ännu mer än tidigare. Jag log och skrockade tyst och började gå mot hallen.
"Maya, where are you going?" Tess såg efter mig och jag hörde hur Zayn sa att jag troligast skulle ner till Niall. Jag kunde känna blicken hon gav mig och log svagt. Om jag kände min kusin rätt, skulle hon vara ganska sur på mig eftersom jag hållit honom hemlig för henne. Jag kunde inte undgå ett leende, och skrattade tyst för mig själv. De här kommande två veckorna skulle bli mycket intressanta.


Yes, jag är på G! Kapitel 13 är uppe nu, vad tycks? själv är jag ganska nöjd faktiskt :) Lämna gärna en kommentar om vad ni tycker!

/Marre


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: